Albin Vega
HENT SØRENS BESKRIVELSE AF SOMMERTOGTET 2020 HER SOM PDF-FIL

Adobe .pdf - Hent den gratis Pdf-læser herHer er der indsat mange fotos

2020 har været et helt igennem usædvanligt år

Et pandemisk år med nedlukninger, rejserestriktioner, afstandskrav og massere af sprit på hænderne. Vejret har også været usædvanligt. Et af de varmeste somre overhovedet. Juni var varm og solrig. Juli blæsende og regnfuld. August varm og solrig.
Sommertogtet var i år delt op i 4 dele og strakte sig over 8 uger i alt.
Jeg startede alene den 23/6 med at sejle fra Holbæk Bådelaug mod Kalundborg, over Skansehage, Sejerø og Langør.
En tur på godt 90 mil i det det mest pragtfulde sommervejr, sol og jævn vind fra omkring øst. Den bedste start man kunne ønske sig.

Havheksen og jeg skulle mødes med Helle den 28/6 i Kalundborg. Her ligger togstationen lige ved havnen. Ideelt til påmønstrings. Centralt midt i Danmark.
Her ændrede vejrmeldingen sig dramatisk – regn og blæst de næste mange dage. Hvad gør vi så hvor kan vi blæse inde i flere dage – I Odense kan man sagtens bruge flere dage på sightseeing. Fortøjningerne blev kastet. Vi havde en fin sejlads i frisk NV-lig vind.

Ved Lindø værftet strøg vi sejlene og gik for motor. De sidste 8-10 mil er i en meget smal rande og alle bøjer skal passes omhyggeligt. Pludselig, i et af de sidste sving på Odense kanal kom en bro på tværs. Den var ikke på kortplotteren fra 2012. Odins Bro er en ny svingbro. Heldigvis var der et skilt med åbningstider og VHF kaldekanal – intet problem. Vi fik en plads i Odense sejl og motorbådsklub i den gamle industrihavn og kun 15-20 minutters gang fra centrum. Det bliv til 3 dage med besøg hos venner, Jernbane museet, HC Andersens hus, Den Fynske Landsby og sightseeing.

Vejret bliv endelig bedre og længslen efter havet stor.
Næste stop Bogense med besøg på Røgeriet og så en frisk sejlads til Middelfart/Konge Broen. Nu ændrede vejrmeldingen sig igen til det værre. Igen meget regn og meget blæst i flere dage.
Vores plan var at sejle til Åbenrå for at besøge vores datter. Den blev opgivet da barnebarnet blev sygt og vejrudsigten meget ringe.
Vi måtte nytænke en ny plan i regn og blæst. En togtur til Esbjerg på familiebesøg, venner på besøg om bord og lange traveture langes Lillebælt med paraply.

Endelig kom en bedre vejrudsigt, men tiden var snart opbrugt. Helle skulle på sangskriver kursus på Jyderup Højskole og jeg være ferieafløser på Metro projektet M4 i uge 29 og 30. Kursen blev lagt øst over igen. Vinden var stadig vest/nordvest. Ikke dårligt.

Vi ville lægge Havheksen i Kalundborg i 2 uger. På vejen ligger Endelave og den skal ha et besøg. Endelave er nok mest kendt for dens mange kaniner. Vi gik en halv “kanino” dvs. den halve ø rundt og spiste den lækreste kaningryde på Endelave Kro. Her er alle haver omkring husene hegnet omhyggelig ellers bliver de ædt og skændet af de langørede pelsdyr.

Vel ankommet til Kalundborg og med en god deal med havnefogeden, blev havheksen ladt alene i næsten 2 uger.
Vi blev alle tre genforenet 25/7. Planen var at mødes med venner på Djursland, så vi lagde kursen mod nord, mod Ebeltoft. Nu ligger Langør og Stavns Fjord på halvvejen, så vi går lidt ind og går/padler en tur i den dejlige natur.

Vi ankommer først på aftenen til Ebeltoft. Der er ikke nogen pladser, udover et par meget brede pælepladser. Der er lige plads til os mellem to store både på kajen for både over 15 m. Et øjeblik efter kommer havnefogeden og siger at vi og den tyske båd, vi ligger bag, skulle flytte. En større båd har bestilt pladsen. Vi kaster øjeblikkelig los og spørger samtidig havnefogeden, om han har en plads for et par dage. Jo, han har nok en plads, ikke en rigtig plads, men ved en gangbro over kanalen, er en kort langskibs plads. Der kan vi sagtens ligge, og til 100 kr/dag. Tyskeren derimod vil ikke flytte sig. Han har ligget der siden om morgenen, så han nægter at flytte til den anviste pæleplads ved ydermolen. Havnefogeden tænder helt af og tyskeren bliver højlydt forvist fra havnen, med besked om ikke at komme tilbage i denne sæson. Det kan betale sig at være venlig, høflig og følge havnefogedens anvisninger. Han er jo kongen i havnen.
Efter et par dage med fest, sang og bæreklang i venners lag, tager Helle hjem med et par venner til Sjælland og jeg er alene.
Jeg lægger en plan. Jeg vil hilse på Delle i Svendborg og betræde et par øde øer på vejen.

Der er sket et vejrskifte. Vejret er igen blevet sommerligt, sol og let til frisk vind resten af turen.
Vi tar ruten lidt hurtigt. Horsens med Industri Museet er et hit. Byen er ret kedelig.
Så Kongebroen ved Middelfart igen, men denne gang i solskin. Det bliver nu kun et pit-stop.
Den første øde ø er Brandsø, øverst i Lillebælt. Den er ikke ubeboet om sommeren, men alligevel. Her er flere berømte storstens grave. Langdyssen Svenske Høj fra hvilken Karl X Gustav ledet sine tropper over Lillebælts is i 1658.

Ærøskøbing er en perle. Danmarks mindste købstad og en af de mest charmerende. Jeg tog med Vægteren på hans aften runde, sammen med 20 andre turister. Han fortalte bla. at færgen til Ærøskøbing havde fragtet 144.000 turister over fra Svendborg, alene i juli. Danskerne tog ikke til Mallorca, men til Ærø denne sommer.
Jo, jeg mødte Delle i Svendborg. Delle er et øresvin, en delfin der har været i og omkring Svendborg i lang tid. Delle har to Facebook grupper med over 7000 medlemmer ialt. Det er ikke så dårligt. Jeg havde kameraet parat. Det virker hurtigere end mobilen med zoom ol. Jeg hørte et blås, kiggede ud over siden. Delle dykkede lige under Havheksen. Den er stor, ca. 2- 2,5 meter. Jeg tog et billede og kameraet sagde “skift batteri”, shit. Det var der ikke tid til, desværre. Eet billede blev det da til – som bevis. På kajen ved Museet for Lystfart stod 30-40 mennesker og en guide med højtaler anlæg og fortalte Delle historier.

Efter en nat i Turøbund gik turen til Kerteminde.
Romsø er en skovø dvs. den er næsten dækket af skov. Her er mange dådyr, et rigt fugleliv og flere insekt arter der kun findes her. Skoven har lysninger med bregner og moser med elletræer. Gamle træer får lov at falde, så det næsten ligner urskov. Bestemt et besøg værd.

Da jeg krydsede T-ruten med kurs mod Asnæs, kom et skib direkte mod mig. Jeg kaldte det over VHFen, intet svar, en gang til, stadig intet svar. Så kom VTS ind og kalde skibet ved navn. Skibet ændrede lidt kursen og gik bag om mig. Stor tak til VTS for hjælpen.

Havheksen lagde til i den lille havn på nord siden af Røsnæs. Næste dag krydsede vi til Odden. 22 kryds på ca. 27 mil i frisk vind blev til 37 mil. Først en halv sømil på den ene side, så en halv på den anden side over kurslinjen. Så fortjener man bagefter en tur langs stranden på Odden til den røde kirke, for at læse Grundtvigs digt på de faldnes grav fra Slaget ved SJ. Odde i 1808.

“ De snekker mødtes I kveld paa hav,
og luften begyndte at gløde
De leged alt over den aabne grav
og bølgerne gjordes saa røde.
Her er jeg sat til en bautasten
at vidne for slægter i Norden
Danske de vare hvis more ben
under mig smuldre i jorden
Danske af æt og af id
thi skal de nævnes i løbende tid
fædrenes værdige sønner.”

Den sidste overnatning blev ved Skansehagen og sommerturen er slut. Den ud sejlede distance blev ca. 530 sømil.
Vi glæder os til foråret og en ny sejler sæson.

Mange vinterhilsner og vi ses på havet til sommer

Søren Nerup, Havheksen, Medl. Nr. 388