Ankre

Jeg havde lige købt Havheksen i 2005 af en ven der ville ha en større båd. Jeg har været søspejder, sejler Optimist og OK jolle som barn/teenager. Haft tredje part i en større sejlbåd i 7-8 år i firserne. Besejlet verdenshavene som maskinmester i handelsflåden. Jeg troede jeg havde god erfaring, også med ankring.
Min første singlehand sejlads med overnatning var nær endt i katastrofe og stranding.

Til Havheksens udstyret hørte en anker, et Bruce/M/Force anker eller en billig kopi af et.
Vinden havde været god, fra sydvest hele dagen, vel en 5-6 m/s. Jeg kastede anker i Skansehagen ved udsejlingen af Isefjorden, på 2-3 meter vand med 5 meter kæde og godt med ankertov ude. Midt på natten drejede vinden i syd og tiltog en del. Jeg vågnede ved tiltagende søgang. Fik tøj på og inden jeg kom i cockpittet, tog Havheksen bunden. Den gamle MD6a startede heldigvis omgående og der blev givet gas. Vi kom fri. Jeg gik på fordækket, bjergede ankeret og satte kurs udad mod åbent vand. Ankeret var fyldt med ålegræs og holdt ikke noget som helst. Måske var jeg ikke omhyggelig nok med at ligge ankret ud og ikke sikret at det var gravet tilstrækkeligt ned, før jeg gik mig på køjen.
Jeg fik mig en ordentlig forskrækkelse af den oplevelse. Havheksen blev lagt mellem pælene i Rørvig havn kl. 2 om natten.

Ankre

Den skrækkelige oplevelse fik mig til at se på alternative ankre. Jeg læste diverse anker test og ankrings teknik artikler i alverdens sejlerblade.
Anker typer og mærker er næsten religiøst for mange. Mit Bruce/M/Force anker score
elendigt i de alle tests jeg har set. Selvom mange har været meget tilfreds med det i årevis. De mener det aldrig har svigtet dem.
En meget vigtig ting jeg lærte af at læse div. tests var, at billige kopier sjældent lever op til originalen. Der mangler f.eks. den ekstra vægt i spidsen af plovankeret. Vinklerne er måske en anelse anderledes. Disse detaljer gør hele forskellen på et godt anker og et skod anker.
De moderne 3. generationsanker er langt de bedste og de dyreste med flere længder. Her tænker jeg på Rocna, Spade, Manson og Vulcan m.fl.

De er alle konkave dvs. fligene vender opad. Her begynder prisen for et 10 kg anker ved 2500 kr og opad. Det er måske ikke så meget, hvis man ligger meget for svaj og vil sove roligt hver eneste nat.
Jeg valgte to anker. Et letvægts Fortress 11 aluminiums anker, et plade anker af Danfort typen og et 10 kg Cobra2, der er et plovanker. De scorede bedst i mange tests i den billigere
og mere traditionelle ende. Bruce/M/Force ankret endte sine dage i jerncontaineren på genbrugspladsen.
Cobra Fortress
Et godt og pålideligt anker er vigtig, men næsten lige så vigtig er ankerkæden. Den giver den vægt og fjeder virkning, der kræves til en sikker ankring. Tommelfingerreglen siger, mindst 5 gange vanddybden af kæde og ankertov for at ligge sikkert for svaj. Gerne mere.
Jeg har 2 x 6-8 meter 8mm kæde og 25 meter 14mm ankertov. Jeg kan, hvis der er udsigt til meget vind eller ankerpladsen er udsat, sjækle de 2 kæder sammen. Jeg har desuden en ankervægt. Et 6 kg lod der kan fires ned af ankertovet som ekstra vægt og fjedervirkning. Ankertovet er også forsynet med en fortøjningsfjeder/kødben, for at ta de ryk bølger og vind gir i båden. Det gælder om at ankret skal ha et så vandret træk som muligt over bunden, så det ikke bliver trukket op og mister grebet. Kæden, ankervægten og fortøjningsfjederen skal modvirke de ryk der ellers ville kunne rykke ankret op af bunden.
På ankerpladsen gælder det om at finde et sted hvor der er en ren plet, helst ikke midt i en tangskov. Man går på mod vinden og ankeret fires til bunden. Der bakkes langsomt medens kæden og tovet fires ud. Hvis alt smides ud på samme sted, risikere man at kæden lander oven på ankret – det er ikke godt. Når man har 5-6 gange vanddybden ude, sættes motoren i bakgear og der gives gas. Ankret graver sig ned i bunden. Man tager et par pejlinger mod land for at se om man ligger stille. Med udsigt til stille vejr gives kun lidt gas i bak. Med udsigt til mere vind gives fuld gas.
Det kan selvfølgelig være hårdt at hive ankret op om morgenen, når det har gravet sig langt ned i bunden. Her sejler man langsomt frem mod ankret, medens tov og kæden hives op. Man gør kæden fast i klampen når den er lodret over ankret og der gives lidt gas fremad. Ankret vil således brække løs og kan let hives op.

En af de store fordele ved det lette Fortress aluminiums anker er, når man bliver ”grundejer” – gået på grund.
En fender bindes på ankret og al det ankertov man har bindes fast i det. Helle er meget glad for at svømme, så hun bliver sendt ud over siden med ankret og fenderen på slæb, ud mod det dybe. Når tovet ikke er længere, løsnes ankret fra fenderen. Ankertovet lægges gennem det forreste klyds og tampen om spillet. Nu skal der lægges kræfter i. Det har virket for os flere gange. Det er værre når Helle ikke er med, så må jeg finde på noget andet. Så kan et PAN-PAN opkald på vhf`en være nødvendigt.

Det er en god ide at have 2 ankre. Cobra ankret er eminent på sandbund, Fortress god til blød bund.
Vi har nogen gange brugt at lægge begge ankre ud i en vinkel. Engang ved Fynshoved i hård vestenvind, lagde vi to ankre ud i en 40-50* vinkel og vi rokkede os ikke en tomme. Et par af de andre 8 – 10 ankerliggere drev for ankret. Der var stor aktivitet i den dejlige naturhavnen den aften.
Der er i ankerlitteraturen beskrevet en tandem version af at lægge to ankre. Den version har jeg ikke selv prøvet. Den metode skulle være bedst i tidevands områder, altså ikke aktuel i danske farvande.
Alle kortplottere har ankervagt. Dvs man indstiller ankervagten til den afstand båden må bevæge sig fra udgangspunktet, f.eks. 30 meter. Kommer man udenfor denne 30 meter cirkel, går alarmen. Den detalje kan gi en rolig nat.

Der er efterhånden udgivet en del håndbøger om ankring og ankerpladser. F.eks. ”Danmarks dejligste ankerpladser”, ”Kommas bog om ankerpladser i Danmark”, ”Ankerliv” og ”Naturhavne og ankerpladser” for at nævne nogen stykker.
De er altid gode at hente inspiration fra og gode at have i skibsbiblioteket sammen med Havnelodsen.
Det at ligge for svaj er noget af det bedste. Her er der fred, ro og stilhed. Tankerne kan flyve frit. Man bliver lullet i søvn af blide bølger. Man vil opleve de dejligste solnedgange og opgange. Vi er ret heldige at bo og sejle i et land med så mange smukke steder hvor bøgen spejler sin top i bølgen blå. Kan man ligge i læ af skoven er det bare det dejligste af sejlerlivet i Danmark.

Det er således af største vigtighed at man kan stole på sit ankergrej, så man får en rolig nat.
Vi ses på havet eller på ankerpladsen.

Sejler hilsen fra Søren Nerup. Havheksen, Medl nr.388