Redningskrans

Mand/K over bord MOB (Man over board)

Er en manøvre som alle ombord på båden bør kende – Det er ret uheldigt hvis skipper falder i vandet og gasterne ikke kan vende båden og vende tilbage og samle ham/hende op – og det er desværre sket..

Dit ansvar…

Som bådfører er det dit ansvar at sørge for at gaster kender til mand/k over bord manøvren, og det er dit ansvar at sørge for at sejladsen sker forsvarligt og sikkert.

Selve Mand over Bord manøvren…

Fra Sikkerhed til søs/Sejl sikkert:
Findes i to forskellige udgaver: Cirklen og otte-tallet…

Den hurtige mand over bord manøvre: Cirklen

  1. I en sejlbåd har du valget mellem at manøvrere med eller mod vinden.
  2. Vælger du at manøvrere med vinden, skal du sejle med vinden 90 grader ind fra siden.
  3. Fortsæt til du er klar til at bjærge den, som er faldet over bord.
  4. Drej båden, til du har vinden ind fra modsat side.
  5. Afpas drejet, så stævnen peger mod vinden, og båden stopper, når du er tæt på den overbordfaldne.

Den langsomme men mere sikre i hårdt vejr: Ottetallet

I hård vind kan det være en fordel at manøvrere mod vinden ved at sejle i et ottetal.
Ved at sejle mod vinden undgår du at bomme.

Motorbåd

Drej båden og styr med vinden. Sejl 50 til 100 m med vinden, drej båden skarpt rundt og tag gassen af motoren. Styr op mod vinden og læg båden på vindsiden tæt ved den overbordfaldne.
Sæt motoren i frigear og lad vind og bølger standse båden.
Brug aldrig propellen, når du er i nærheden af den overbordfaldne.

Handlinger ved mand over bord

Råb Mand over bord! og kast altid en redningskrans ud til den overbordfaldne.
Få en gast til at udpege retningen til den overbord-faldne og komme med en afstandsbedømmelse.

Links…

Fra Sejl Sikkert:
Introduktion MOB | Manøvrer | Opsamling | Udstyr | Overlevelse | Kuldeskader |